Francie podruhé

11.5.2012, autor: Petr Blažek

Pět měsíců uteklo jako voda a náš výlet do Francie na Rhônu je tu. Ještě před pár dny hlásili krásné počasí s teplotami nad 20°C, ale aktuální předpověď nám ukazuje silné větry, déšť a teploty do 18°C. Počasí v této části Francie je velmi proměnlivé a tato část je známá pro silný vítr nazývaný Mistral, který vane nejvíce v zimě a na jaře a dosahuje rychlosti až 90 km/h.
Po zkušenosti z předešlé výpravy necháváme partikl doma, jelikož okamžitě přitahuje karasy a cejny a bereme pouze boilies od Big Carp. Volíme dva druhy, Monster Crab s novinkou Red Hot postavené na rybích moučkách a D88, jehož základem je masová moučka a Hydro Liver Palatant. Toto boilies je čerstvě vyrobené a obsahuje malé množství Konserva Bait, aby nám vydrželo tak měsíc a my neměli starosti s jeho skladováním. Ke každému boilies bereme ve stejné příchuti Food Boost k dipování boilies, kterým budeme krmit, Pop-Ups, Fluopops, Boost Attract a těsto. Také přibalujeme několik pytlíků novinky Psycho.

S bráchou jsme se domluvili, že tentokrát budeme věnovat více času hledání ryb než čekání na ně. Oblast už trochu známe, a jelikož fouká silný vítr, vybíráme chráněné místo, kde se řeka po jejím rozdvojení opět spojuje a hladina není tolik drásaná větrem. Mírně vnadíme předem nadipovaným boilies a po dlouhé cestě uleháme. První noc chytáme sumce okolo 20 kg, druhou noc parmu, ale kapřík žádný. Díky neustálé regulaci vody na Rhôně se v místě, kde chytá brácha, tvoří silné nenadálé proudy, které posouvají jeho nástrahu 5 m doprava, pak doleva… Balíme a stěhujeme se na klidnější vodu, předpověď hlásí severní vítr až 60 km/h, a tak se schováváme za protipovodňovou hráz, která chrání celou zátočinu před větrem. Každý z nás zakrmujeme asi 1 kg oblast o rozloze tenisového hřiště a nahazujeme. Na mé straně zátočiny je zakotveno několik lodí, tři pruty nahazuji podél nich a čtvrtý za malý ostrůvek, jež odděluje mě a bráchu. Moje místo je velmi úzké, a abych zabránil zamotání ryby do ostatních prutů a schoval vlasce, zavěšuji na každý z nich Big Carp Captive Back Lead. Ráno chytám prvního karase od lodí, okolo poledne přichází další záběr, ryba opravdu táhne a míří okamžitě pod lodě, kde mi po chvilce přeřezává šokovku a mizí. Asi za hodinu přichází další záběr, ryba opět zajíždí pod lodě, tentokrát jí nepovoluji ani kousek, chvilku pod loděmi vázne, ale hned se uvolňuje a vytahuji krásného šupináče 13,5 kg na dvě 24 mm kuličky Monster Crab/Red Hot. Do večera se nic neděje, jen silný vítr nám fučí nad hlavami. Začíná se šeřit a přichází další záběr, podle tahu jde o větší rybu, necítím žádné škubání, jen silný tah, jak ryba zajíždí pod lodě, ponořuji první třetinu prutu pod vodu, abych snížil riziko přeříznutí vlasce o spodek lodi, a rybu po chvíli bezpečně zdoláváme. Je to nádherný 22kg šupináč, který zabral na kuličku D88 s 20 mm popkou Psycho a můj osobní rekord. Je už tma a tak rybu ukládám bezpečně do saku na ranní focení, v tom přichází další záběr na 32 mm Psycho Equillibree a brácha zdolává sumce okolo 25 kg. Přikrmuji cca 1 kg boilies nadipovaným ve Food Boost, vítr mění směr, namísto od severu fouká od jihu a další dva dny nepřichází jediný záběr. V noci se voda zvedá o půl metru, vytahujeme vybavení a čekáme další 3 hodiny, než klesne.

Brácha se stěhuje na hlavní tok a daří se mu, kapři mu nejvíce berou na Monster Crab/Red Hot s růžovou 14 mm Fruit Bomb popkou, po každém záběru přikrmuje dvěma hrstmi boilies nadipovaným ve Food Boost a tahá několik kaprů do 14 kg. Já po dvou dnech čekání vytahuji jednoho desetikiláka a stěhuji se asi 300 metrů pod bráchu (moc se mi z místa, kde jsem chytil svoji rekordní rybu nechce, ale čekat až se sem ryby vrátí, nebudu).

Brácha v noci vytahuje dva kapry, jednoho 16kg a druhého 18kg, první mu přišel na Monster Crab/Red Hot s Fruit Bomb popkou a druhý na D88 se stejnou popkou, sakuje každého zvlášť na ranní focení, bohužel v noci přichází rybářská kontrola a on musí obě ryby pustit a vytáhnout všechny pruty, protože se tu prý nesmí chytat v noci…a sakovat kapry nad 60 cm také ne…. Mě naštěstí neviděli, a tak jsem z toho vyvázl bez pokuty. Příště musíme více nastudovat místní rybářský řád, když jsme se ptali ostatních rybářů, tak nám bylo řečeno, že noční rybolov je povolen a nic není problém.

Ráno se stěhujeme na druhou stranu řeky, místo vypadá slibně, dno se skládá ze dvou metrových hran, než prudce padá do 6 metrů, prokrmujeme 2 kg boilies, což se nám stává osudným. První noc chytáme pár desetikilových kapříků těsně u břehu, ale pak se sem stahují sumci, jichž taháme několik za noc, vždy s hrbolatými bříšky od koulí, dále karasi a cejni. Přes den se bavíme s feederem, směs mícháme z Big Carp Stick Mix, přidáváme do ní Salmon Oil od stejné firmy, mikro pelety a kukuřičku, na kterou také chytáme. Stačí jen nahodit, došponovat vlasec a počkat půl minuty, ani nepokládáme prut do vidlic a špička se už prohýbá. Takto chytáme mnoho cejnů a karasů okolo 2 kg. Ani se nedivím, že se tu sumci díky nim mají tak dobře. Stick Mix je vyráběn na chytání s tzv. Sticks, obsahuje poměrně hrubé částice a spoustu kousků rozdrceného boilies. Normálně se používá skoro zasucha, jen s trochou oleje nebo atraktorů v hustě pleteném PVA, aby pod vodou vybouchl, ale když ho namočíte jako klasickou krmítkovku a necháte pár minut odstát, tak i po přidání partiklu a malých pelet krásně lepí a drží v krmítku. Už druhý den nekrmíme, abychom se zbavili sumců a bílé ryby. Chytáme jen na jednu 24mm kulicku boilies, kterou házíme co nejdál od prostoru, ve kterém jsme předtím krmili. Záběry přicházejí, ale pokaždé rybu uřízneme o škeble, kterými jsou porostlé hrany ve vodě, kolikrát dříve, než se dostaneme k prutu. Vítr sílí a bráchovo bivy se obrací a valí si to směrem k lesu…je čas se přestěhovat.

Máme před sebou poslední dvě noci, a tak se rychle stěhujeme o půl kilometru níž, kde budeme mít více závětří a kde je řeka nejužší. Jen co přijedeme na místo, vítr utichá, je to poprvé po 10 dnech, kdy se nehne ani větvička. Bereme člun a prozkoumáváme druhou stranu, je očividně mělčí než naše a do hlubiny klesá postupně. Na nic nečekáme, ani nerozbalujeme stany a připravujeme montáže na zavážení. Děláme je asi 45 cm dlouhé, aby byly co nejdále od vypnutého vlasce, jelikož kvůli škeblím na dně nemůžeme použít back leads. Jako zátěž používáme kámen, který obepneme elektrikářskou páskou, na kterou pak uvážeme oko z fluorocarbonu a to vše zavěsíme na padací závěs Big Carp Release Clip. Oko děláme alespoň 10 cm dlouhé, čímž je závěs vždy mimo kámen, i když se pod vodou přetočí. Kámen po jeho spuštění popotáhneme, abychom montáž natáhli, a aby nástraha byla co nejdále od kmenového vlasce.

Jsou dvě hodiny do setmění, a tak rychle zavážíme čtyři pruty na druhou stranu a po okolí rozhodíme jen tak 10 koulí. Zbylé pruty házíme podél břehu, těsně před hranu. Stále je bezvětří a v klidu uleháme ke spánku. Jen co se zešeří, přichází první jízda na zavezený prut a brácha zdolává krásného 14,5kg šupináče na kuličku D88. Za půl hodiny mám jízdu já na zavezený prut a D88, ale rybu ztrácím skoro u břehu, uřezává mi šokovku o škeble. Během chvilky následuje další záběr od protějšího břehu a po chvilce podebíráme nádherného 18,5 kg černozlatého šupináče na D88. Rychle připravíme pruty a začínáme znovu vyvážet. Jen co vyvezeme poslední prut a dopneme vlasec, přichází na ten předchozí záběr. Ryba poměrně běsní, a tak nasedáme do člunu a jedeme jí vstříc. Chvíli nás točí dokola, ale úspěšně dostáváme do podběráku dalšího šupináče, tentokrát 12,5 kg a na kuličku Monster Crab/Red Hot. Jsme plni očekávání dalších záběrů, ale do rána se nic neděje a opětovně se zvedá silný 40 km/h vítr. Brácha zkouší vyjet s člunem na vodu a překonat řeku se mu daří jen stěží, nemluvě o tom, že ho poryvy větru můžou každou chvilku převrátit. Vítr neutichá, a tak se k večeru balíme a jedeme domů.

Chytání v místních vodách může být velmi náročné, jak díky proměnlivému a někdy extrémnímu počasí, neustálé regulaci vody v řece, tak také kvůli velkému množství přirozené potravy, jež zde ryby mají a které dávají přednost. Pokaždé, když jedu na ryby, je to pro mě zkušenost, ať jsem úspěšný, nebo ne, a vždy se něco nového naučím nebo dozvím. Místní vody jsou mi už podruhé velkou lekcí a vím, že první polovinou úspěchu je pevné a spolehlivé vybavení a kvalitní nástrahy, v čemž se vždy mohu spolehnout na Big Carp. Druhou, velmi důležitou polovinou úspěchu je schopnost najít ryby, což už tak jednoduché není.

S bráchou jsme si výlet užili a doufáme, že se nám letos podaří, ještě alespoň jednou si jet zachytat na Rhônu.

Přeji všem mnoho krásných chvil u vody.