Kapři, kteří svá teritoria neopouštějí

15.12.2009, autor: Honza Slanina

Letošní sezóna byla pro nás zase o něco lepší ohledně poznávání něčeho nového, protože jsme navštěvovali pouze svazové vody. Udělali jsme si obrázek o vodách, které jsou zapomenuty, i vodách s velkým tlakem rybářů. Bohužel sezóna pomalu končí a já osobně jsem ještě nestihl navštívit všechny revíry, které jsem si naplánoval. V jednom případě jsem si byl nakrmit už v úterý, protože jsem měl následující dny dovolenou. Absolvoval jsem 40 km jen kvůli krmení. Pokud jedu na novou vodu, na které jsem ještě nechytal, používám vždy boilí o průměru 16 mm, abych docílil co nejvíce záběrů a udělal si obrázek o zarybnění. Použil jsem příchuť casia-javor a mrtvého korýše. Bohužel tam byli nějací rybáři. I když chytali úplně jinde, rozhodli jsme se s Honzou, že nakrmíme. Říkali jsme si: „Vždyť je úterý. Až zítra po práci přijedu, určitě tu nikdo nebude.“ Jenže bohužel! Přímo na mém místě dvě auta a tři rybáři. Na mou otázku, do kdy tu budou, jsem dostal odpověď, že do oběda následujícího dne.

Říkám si, že počkám, a tak jsem se usídlil cca 100 m od nich. Nechtěl jsem se vzdát tohoto místa už jen proto, že jsem před 14 dny na tomto místě byl zcela sám a měl skoro sto záběrů za čtyři dny. Patřily většinou malým kaprům od 2-4 kg, těch větších, jak už to bývá, nebylo příliš. Těch se podařilo zdolat cca osm kousků a ten největší měl 9 kg. Měl jsem každé ráno záběry od větších ryb, ale než jsem přišel na to, proč mám pokaždé utržený návazec těsně nad háčkem, bylo už po výpravě. Hloubka se zde pohybovala maximálně do 3 m a já jsem chytal od 1 m do 1,8 m. Představte ten úprk kapra v podobně mělké vodě a za krmným místem spadlý strom, do kterého jsem si nemohl dovolit je pustit. Holt písák je písák. Všiml jsem si toho až na příští výpravě, když jsem na jiném revíru j přišel opět o kapra, že očko u háčku, které jsem začal používat, je neuvěřitelně ostré od toho, jak ho stroj ohne a zmáčkne. Používám je pořád, ale tu ostrou hranu přebrousím brouskem. Den stěhování nastal, ale páni rybáři, že ještě zůstanou do dalšího dne. Tušil jsem, že pokud se jim splete nějaký kapr na háček, místa se jen tak nevzdají. To víte kluci, já tu počkám ještě do zítra a potom mně řeknete, že vydržíte ještě další jeden den. Tato voda je extrémě zabahněná, a proto tu rybáři moc ryb nenachytají a na místě, o kterém píši, byl pás s čistým a nezapáchajícím dnem. Bohužel jsem vše zabalil a po telefonátu s Honzou, ať sem ani nejezdí a že mám zase dva dny dovolené v trapu, než rozkrmím, jsme jeli na úplně jiný revír. Toto se mě stalo ještě jednou na stejném místě znovu, a to mě určitě neviděli krmit, jak jsem se domníval, ale také to mohla být náhoda. Za zlé jim to nemám. Na tento revír se určitě podívám, a když ne letos, pak příští sezónu.

Letos jsme vypozorovali, že se někteří kapři v určitou dobu zdržují na určitém místě, a to se nám stalo jak na jaře, tak i na podzim . Je pravda, jestliže se tam krmí nebo je zde zdroj přírodní potravy, že se zde kapři vyskytují. Pokud krmíme a po našem odjezdu z krmného místa a po jeho opětovném návratu,třeba za 10 dní bez jediné hozené kuličky a chytneme opět stejného kapra, asi na tom něco bude. Tady jeto asi na dlouhou diskuzi s dalšími rybáři. Nachytali jsme několik stejných kaprů na určitém místě, a to i v jiném ročním období, nebo kapra, kterého jeden z nás ulovil a tentýž kapr byl vytažen do několika dnů znova. Mám letos kapra uloveného v jeden den a druhý den byl znovu venku. Jestli si někdo myslí, že kapr po vytažení z vody nebude několik dnů přijímat potravu, je na omylu, a natož, aby nevzal vaší kuličku znovu třeba za několik málo hodin. Jeho myšlení je asi trochu na delší diskusi, ale jak někteří rybáři píší o jejich inteligenci, myslím si, že je to v mnoha ohledech přehnané. Co jsem vypozoroval, je to, že pokud nachytáme na svém místě nějakých pár starších kaprů a začínají nám ubývat počty záběrů, pak se raději přesuňte o pár stovek metrů vedle, pokud to voda dovoluje. Mně se to v minulosti už párkrát vyplatilo. Není a nemusí to být tím, že kapři zrovna nepřijímají potravu, ale o tom až v dalším článku. Například Petr Puhlovský potvrdí, že když chytil kapra jménem (Jehlička) a druhý den nám o něm vyprávěl, jakou měl ránu na boku. Vypadalo to, jako by byl prostřelen harpunou a nebo ho někdo rozpáral gafem . Večer tentýž den po vyprávění byl znova venku a tady jsme se rozhodovali, co sním. Vypadalo tak hrozně, že nás napadají i černé myšlenky, ale jeho kondice byla jinak velice dobrá, takže jsme se rozhodli, zahrát si na DR. HOUSE a zašít ho. Kapra jsme položili do podložky od JRC, která má spodní část dna se síťovinou z PVC a připomíná lodičku. Kapr byl zaháknut s podložkou za loď ,aby byl ve větší hloubce a měl větší pohodlí. Co bylo neuvěřitelné, že se během šití ani nepohnul. Celá procedura trvala cca 30 min a kapr po dokončení a dezinfekci odplaval zpět do domova. Kapr, co můžu potvrdit, žil určitě ještě rok, protože jsem ho ulovil v následujícím roce, a to dvakrát na jednom místě a letos jsem na tomto revíru nebyl, i tak ale doufám, že žije. Další kapr dostal jméno ( Smraďoch), když jsme testovali Mrtvol. Tohoto kapra jsem chytil ráno a Petr odpoledne opět na Mrtvolu. Asi si řekl:,,sice smrádek, ale chutná“. Já taky zbožňuju olomoucké syrečky.

Teď budu psát o výpravě, na které se nám potvrdila opět naše teorie. Měl jsem obavy, jestli budeme moci zaujmout naše nové vybudované místo zjara, protože jsou rybáři, kteří vás sledují jak u vody, tak na internetu, jak se vám daří v sezóně, a to se vždy obrátí proti vám. Zrovna když jsme se rozhodli s Honzou, že navštívíme naše jarní místo, volal mi rybář, který se byl podívat na jaře za námi a chtěl vyrazit na naše místo ve stejný termín. Vážím si, že zavolal a zeptal se, zda tam zrovna nepojedeme ve stejný termín. Protože bych byl určitě naštvaný, kdybychom se tam potkali. V dnešní době není problém přijít, pokecat s rybářem, okouknout montáže, zjistit, na co chytá a kam to hází, a potom až odjede mu zabrat místo. Každý by si měl najít to své a to preferovat a ta jiná místa například nově vybudovaná kolegy respektovat a nenavštěvovat. Nikdy bych úmyslně nevlezl rybářovi na místo, který si přede mnou ono vybudoval a chodí si tam krmit. A tímto mu děkuji, že zavolal. Doufám, že o tomto místu někomu neřekne. Na tomto revíru je dosti velký problém s hustě zarostlým dnem jemnou trávou, a proto jsme zvolili delší návazec. Co jsme dále zjistili, je to, že pokud použijete PVA punčochu a rozdrtíte kuličky boilí najemno, pořádně upěchujete dvěma kuličkami maximálně, protože pokud potřebujete hodit co nejdále, s větším počtem to není nic moc. Tuto kuličku z PVA napíchneme přímo na háček a hrot necháme uvnitř, tato montáž po dopadu do trávy zůstane nezamotaná a háček zůstane po rozpadu PVA úplně volný. Mrak rozdrceného boilí přiláká kapra mnohem dříve a máme ho šanci zaseknout. Zkoušeli jsme tuto metodu kousek od břehu a mile nás překvapila řada Nutrixu, protože po třech až čtyřech hodinách, pokud jsem do montáže šťouchnul, uvolňovala tato řada mnoho esenciálních olejů. Letos jsem se s Honzou hecoval na výpravách ohledně toho, kdo bude mít více bodů. Bodování mělo tato pravidla. Kapr do 65 cm po jednom bodu, do 75 za pět a nad za deset bodíků. Na jedné výpravě jsme se tak vyhecovali, že nám to jezdilo kolem 3-6 záběrů za hodinu a z vedlejšího místa na nás křičeli: ,, to stačí, chtělo by to pauzu“ a nás to ještě povzbuzovalo k různým fíglům, kterým jsme možná ani nevěřili, ale byly podstatné.

Honza na této výpravě chytil největšího kapra výpravy, a to byla jeho záchrana na bodování, protože jsem musel dotahovat a nakonec stejně prohrál. Zkuste to taky, ono vás to nakopne a začnete dělat i věci, co by jste nikdy nezkusili. Největší radost přišla na další výpravě, kdy Honza chytil nádherného lysce a já mu tiše záviděl, že tam nemůžu být s ním, protože měl dovolenou. Ale nastal pátek a já ihned po příjezdu dokrmil místo, které mně Honza v týdnu prokrmoval. Nastal večer a v 21.00 hod přišel jen jeden záběr, který určitě potěšil. Opět nastala pro nás hodina, na kterou se netěší většina sportovních rybářů. Je 22.00 hod. a přemýšlím, který prut vytáhnout jako první, ale nemusím, kaprosignalizátor se rozsvítí a melodie, o které si nechám zdát celou zimu, je tu. Při zdolávání se mi rozjede ještě druhý prut, a to už Honza naštěstí má své pruty venku a pomáhá mi se zdoláním druhého kapra . Měl menšího kapra na prutu, a pouští ho zpět mnohem dříve se slovy: ,, Vytáhni to ty herče!‘‘ Já si v duchu říkám: „Nemám kam spěchat, jeto poslední ryba tohoto dne. Podeberu kapra, rozsvítím bíle světlo na čelovce a říkám jojojo !!!

Dávám kapra na podložku a beru ihned fotoaparát, abych se podíval, jestli to není lysec, kterého ulovil v týdnu Honza. Chvíle očekávání nastává, listuji ve foťáku a potvrzuje se, že kapr, kterého ulovil Honza v týdnu, právě plave ve vodě. Polívá mě obrovské horko a neuvěřitelná radostí, že to není kapr Honzy. Jdeme fotit, vážit a těšíme se na další den, co přinese za překvapení. Co se stalo ještě v týdnu, je perlička na závěr. Honza opět dostává z vody toho mého lysce a tady se potvrdilo pravidlo teritorium kapra, jestli je to kvůli krmení nebo něčemu jinému, budete muset uvážit sami. Můj kapr byl uloven na Nutrix Brusinka RED-PEPPER. A ten Honzy, i když je to můj kapr z minulého týdne, tak to vám nepoví ani on sám, protože ten den vymáchal oliheň v banánovém dipu a potom to měl, pokud se nemýlím, v korýšovi. Prostě experimentoval, a to se vyplatilo . Celková bilance byla cca kolem 35 záběrů za týden od kapra, sedm od sumce a tři spadlí. Váha kaprů se pohybovala převážně od 5 kg do 10 kg a čtyři kapři nad deset kilogramů.

Krásné zážitky a spousty nádherných kaprů přeje Jirka Rykr a Honza Slanina.