Podvodní duben jinýma očima

9.5.2011, autor: Lukáš Šolc

První letošní výpravu jsem podnikl s novým parťákem Martinem na jednu svazovou pískovnu. Chtěl jet na ní jet z toho důvodu, jelikož jsem se těšil, jak si vyzkouším novou podvodní kameru, kterou jsem si vyrobil. S kamerou jsem plánoval občíhnout dno, pokusit se jí umístit do krmného místa a při troše štěstí natočit nějakou tu rybu. Jeli jsme na 5 dní. Já jsem dorazil k vodě v pátek odpoledne. Ihned jsem jel mapovat vodu echolotem. Strávil jsem na vodě asi 1,5 hodiny, přičemž jsem zápasil s vlnami, ale ještě to nebylo nejhorší. Rozkrmil jsem si místo na mělčině s hloubkou 1,5 – 3,5 m, kam jsem nahazoval jeden prut a druhý jsem nahazoval pod hranu do hloubky. Nepodařilo se mi však udělat záběr.

V neděli přijel parťák Martin a po asi 5 hodinách po nahození vytáhl kapra kolem 8 kg 76 cm ze zhruba 6 metrové hloubky. V pondělí, když se utišil vítr a nebyly vlny, jsme jeli prozkoumávat dno pomocí echolotu a kamery a nakonec jsme se rozhodli umístit kameru do hloubky 1,6 – 2 m na mělčinu, kde jsem měl zakrmeno. Zavezl jsem jednu montáž přímo před kameru. Bylo zajímavé koukat ze břehu z pohodlí bivaku, jak na dně leží montáž s kuličkami boilies netknutě asi 3 hodiny.

Po třech hodinách jsme si všimli, že se začínají ke kameře přibližovat částice zvířeného sedimentu dna. Vysvětlením bylo, že někde v povzdálí mimo viditelnost kamery se pasou ryby a tato myšlenka se nám za pár minut potvrdila, když se z modré vody vyloupl první cejn. Ukazovalo se jich povícero, sem tam nějaký kapr, který byl ale opatrnější, co se týče přiblížení se ke kameře. Večer před 20. hodinou přijelo hejno perlínů a začali se pást patrně na methodmixu, kterým jsem zakrmil. Fantastickou podívanou bylo, když se vyplašili a za pár okamžiků se před kamerou ukázala štika. Nepopsatelný zážitek toto celé sledovat živě!!!Nicméně jsme se pokusili s parťákem druhý den kameru přemístit na hranu do hloubky 3,5 metru, kde se dno svažuje do hloubky 7 m, ale kvůli silnému větru a vlnám se nám to nedařilo. Po několika neúspěšných pokusech jsme celou kameru smotali a rozhodli jsme se k zoufalému kroku kameru umístit ke břehu na mělčinu do hloubky kolem 1 m. Po několika pokusech se nám to podařilo. Krmení jsem připravil z rozkrájeného boiliesu losos sardinka, které jsem máčel dva dny ve vodě, protože bylo dost tvrdé. Zalil jsem je tekutou potravou Biorapid Reagin-Red salmon a zakrmil s nimi v těsné blízkosti kamery. Jako druhou várku jsme použili Martinovův boilies oliheň, který měl taktéž namočený. To jsme rozmačkali, zalili opět tekutou potravou a zakrmili s ním dál od kamery.

Překvapením bylo, že se ryby objevily podstatně dříve než na místě zakrmeném methodmixem a celými kuličkami boilies a objevovali se ve větší míře kapři a méně cejnů než předtím.Voda po celou dobu měla u hladiny 9 -10 stupňů celsia. Má domněnka, že ryby nebudou ještě přijímat potravu, mě brzy vyvedla z omylu. Kapři se objevovali v pravidelných časových intervalech, ale jen pokud tam měli krmení. Ve středu ráno ( poslední den lovu ) jsem zapnul notebook a asi dvě hodiny sledoval krmný flek, jestli se objeví ryby. Neukázala se ani jedna. Přemýšlel jsem, zda mám vyrazit na lodi na vodu zakrmit. Moc se mi ve vlnách a dešti nechtělo. Naštěstí se vítr trochu zmírnil, tak jsem skočil do lodě, popadl kyblíček s asi půl kilem kuliček zalitých tentokrát Biorapidem-Dead meal, vzal jsem prut a mazal zakrmit a položit montáž před kameru. Po návratu na břeh se na místo začaly opět maximálně do hodiny sjíždět ryby, přičemž odpoledne, když jsme začali balit věci, se na místě krmilo hejno 6 nádherných kaprů.

I přes veškerou mojí a parťákovu snahu se nám nepodařilo ulovit ani jednoho kapra od nedělního večera. Nedovedu si vysvětlit, proč se tak stalo, když se ryby krmily a motivuje mě to dále se nad tím zamýšlet a dále to zkoumat, testovat a zjišťovat další cenné informace a poznatky z podvodního světa. Biorapid reagin z řady Nutrix je dle mého názoru neocenitelnou věcičkou pro zatraktivnění návnad a nástrah, která přiláká skutečně ryby. Nicméně si myslím, že se ještě máme s Martinem hodně co učit a že ryby byly opatrnější vlivem chladnější vody. Také ještě zapracuji na důkladnější kamufláži kamery. Voda byla ještě poměrně špinavější než obvykle a potvrdili mi to i dva potápěči, kteří se tam v neděli potápěli. Přesto se s vámi podělím o pár záběrů z podvodní kamery, tak si je náležitě vychutnejte.